Focus Zuiderspoorstraat 7, 7512AX, Enschede +31 (0)53 - 431 7332 contact@focusstudio.nl https://www.focusstudio.nl/_db/style/logo.png
2019-12-04 08:54:07 Focus
28 oktober

5 tips om als 50 plusser gezond te blijven

 

Ouder worden we allemaal… gelukkig! Alleen komt ouderdom met gebreken. Op sommige dagen gaat het wat moeilijker dan op andere dagen door pijn of blessures. Wat kunt u daaraan doen? In deze blog 5 tips om als 50 plusser actief en soepel te blijven en om gezond te leven.

1: pas op, voeding!

Dat te veel suiker niet goed voor ons is, weten we allemaal. Maar waarom eigenlijk?
Suikers (koolhydraten) zorgen voor glucosepieken. Deze suikers (koolhydraten) geven u even een goed gevoel. Een gevoel alsof u genoeg energie heeft om de hele wereld aan te kunnen. Helaas volgt vrij snel na deze piek een dip, waardoor u wellicht uw plannen moet aanpassen of graag een middagdutje gaat doen. Koolhydraten worden makkelijk omgezet in suikers die, wanneer we er te veel van eten, worden opgeslagen als vet.
Koolhydraten werden jarenlang gezien als het hoofdbestanddeel voor energie. Onderzoeken hebben echter aangetoond dat het lichaam ook met slechts 50 gram koolhydraten per dag excellent functioneert. Beter zelfs! Daarom krijgen diabetici bijvoorbeeld het Keto dieet voorgeschreven. Dat bestaat uit 70% vetten, 25 % proteine en slechts 5% koolhydraten. Keto is een uitzonderlijk dieet waarmee het makkelijk is om af te vallen.
Koolhydraten waaronder suikers, zitten in ontzettend veel producten. Het product kan er vol mee zitten, ondanks dat er op het etiket staat dat het een gezonde keus is, het een light variant is of deze goed is voor de lijn.

Tip 1 is daarom: lees goed de verpakking van het product dat u koopt. Er is vaak een gezonder alternatief, met minder suikers.

2: regelmatige slaap

Bent u een avond- of een ochtendmens? Ons ritme veranderd naarmate we ouder worden. Als kind hebben we veel slaap nodig, maar zijn we vroeg wakker. Als tiener liggen we het liefst de hele dag in bed. Zodra we gaan werken moeten we ons aanpassen aan een vast ritme en richting ons pensioen verandert het natuurlijke ritme wederom.
Ieder mens is anders. De een kan met 6 uur slaap goed af en de ander heeft minstens 9 uur nodig.
Tip nummer 2 is zoek regelmaat. Of u nou vroeg of laat naar bed gaat, zorg ervoor dat u consistent bent met het tijdstip dat u gaat slapen en opstaat. Uw lichaam zal u dankbaar zijn en zult beter slapen.

3: verlaag stress 5 tips voor 50 plussers en senioren

Niemand zit te wachten op stress. Het is slecht voor het hart en niet bevorderlijk voor slaap en rust. Dat wist u natuurlijk al. Maar weet u ook dat het niet goed is voor uw hormoonhuishouden? Als we stress ervaren slaat het lichaam meer (onnodig) vet op en dat willen we niet.
De beste manier om stress te lijf te gaan is door u te focussen op uw ademhaling. Ga daarvoor rechtop op de rand van een stoel zitten. Recht uw rug en plaats uw handen comfortabel op uw bovenbenen. Sluit de ogen en adem normaal verder. In én uit door uw neus – de mond is ontspannen gesloten. Tel iedere uitademing langzaam. Begin bij ééééééééeééééén… tweeeeeeeee…. Etc. Wanneer u bij tien bent begint u opnieuw. Heeft u last van opkomende gedachtes? Begin dan opnieuw te tellen bij iedere onderbreking.
Minder stress betekent minder kilo's. Afvallen door adem te halen dus.

Onze tip nummer 3: Focus u dagelijks vijf minuten op uw adem.

4: blijf bewegen

“Blijf bewegen!” is een vaak gehoord advies. Een wandeling van 30 minuten per dag doet iedereen goed. Met de fiets in plaats van de auto is ook een mooie manier om die dertig minuten beweging per dag te halen. Vaak komen we echter niet aan 30 minuten bewegen per dag, doordat we veel stil zitten.
Daarom tip nummer 4: zoek een actieve hobby. Er zijn leuke fiets en wandelverenigingen. Sport cursussen als senioren fit, fitness en dansen zijn fantastische manieren om plezier te maken en gezond te blijven. Maar wat als het lichaam niet wil? Gewrichtsklachten, (ochtend)stijfheid of een blessure maken het bewegen soms moeilijk. Daarom hieronder onze laatste tip.

5: het geheim van een jong en vitaal lichaam!

"Yoga? Dat is toch niets voor mij?" horen we de nuchtere senioren denken. Yoga houdt al meer dan 5000 jaar mensen scherp en gezond. Het heeft dus niet alleen een goede invloed op uw lichaam, maar ook op uw geest en uw denkvermogen!
Speciaal voor 50+ers, senioren of eenieder die om welke reden ook geen reguliere Yogales kan volgen zijn er cursussen Yoga voor ouderen. Net als bij andere verenigingen volgt u de les in groepsverband. Gezellig, leuk en leerzaam. Daarnaast behaalt u ruimschoots uw doel van ten minste 30 minuten per dag bewegen. Wist u dat u met Yoga alle bovenstaande tips in de praktijk kunt brengen? Yoga zorgt o.a. voor:
  • een evenwichtig metabolisme
  • betere slaap
  • rust en ontspanning
  • verbeterde ademhaling
Het biedt ook meer balans en betere bescherming tegen blessures. Yoga hoeft niet zweverig te zijn; in tegendeel! Een goede Yogales zorgt ervoor dat u met beide benen stevig op de grond staat en goed in balans bent. Het brengt body en mind, lichaam en geest in verbinding en tot rust.
Een goede Yogadocente, zoals Jacobien van der Heijden, weet hoe ze de les aanpast op (uw) beperkingen. Docenten kennen veel alternatieven voor oefeningen en bieden de mogelijkheid tot stoelyoga. In dat geval volgt u de les zittend. Zo kunt u toch alles mee doen én in beweging komen. We horen graag hoe u zich voelt na een Yogales.

We wensen u een goede gezondheid!