Focus Zuiderspoorstraat 7, 7512AX, Enschede +31 (0)53 - 431 7332 contact@focusstudio.nl https://www.focusstudio.nl/_db/style/logo.png
2016-08-19 22:34:29 Focus
20 december

Leer de spagaat!

De Jeugdselectie dansers zijn druk aan het oefenen met hun spagaat. En de meesten kunnen hem al bijna! Maar toen ze zes weken geleden te horen kregen dat ze vóór de kerstvakantie een spagaat moeten kunnen, dachten de meesten “dit gaat me nooit lukken!”. Kun jij de spagaat?Leer de spagaat

Ook jij kunt een spagaat leren!
Iedereen kan een spagaat leren. Daar ben ik van overtuigd! Kinderen zijn van nature flexibel en laten mij graag hun trucjes en kunsten zien. Veel kinderen vallen zonder enige moeite in een split, doen een bruggetje of leggen hun voeten op hun hoofd in een vogelnestje. Maar naarmate we groeien en we minder van dit soort kunstjes doen, worden onze spieren sterker en stugger. Om lenig te blijven (of te worden) is het belangrijk om je spieren dagelijks te rekken.

De sleutel tot lenigworden...
Tijdens de danslessen besteden we altijd aandacht aan het rekken van onze spieren. En ook tijdens de cooling down maken we onze spieren weer lang. Maar een of twee keer per week rekken is niet voldoende. De fanatiekelingen, zoals de Jeugdselectie dansers, stretchen iedere dag. Dat moet ook wel, want een spier heeft de neiging om elke keer weer terug te keren in zijn oorspronkelijke stand. Door steeds maar weer de rekbewegingen te herhalen, wordt de spier “langer”. Dit vergroot je lenigheid en maakt trucjes doen een stuk makkelijker!

Hoe moet je oefenen?
“Maar hoe moet je dan een spagaat oefenen?” werd mij de afgelopen weken veelvuldig gevraagd. Voor alle rekoefeningen geldt dat je deze pas doet nadat je lichaam is opgewarmd. Dus eerst lekker dansen, springen of rennen en daarna pas rekken. Een spagaat kun je goed leren door deze veelvuldig te doen. Gewoon zittend, maar ook staand tegen de muur: zet een hak tegen de muur, en vouw je andere been uit naar spagaat. Plaats je handen plat op de grond en duw jezelf tegen de muur aan, door zewel je handen als je standbeend goed in de grond te duwen. Iedere stretch, zittend of staand, houdt je 30 seconden vast. Daarna ontspannen en het liefst de spieren weer even activeren, door weer lekker te gaan dansen!